Mazda3 Türkiye Yollarında
Geçtiğimiz hafta Mazda3’ün lansmanı Türkiye’de başlayıp Yunan adasında devam etti. Bu keyifli lanzmanla Mazda3 basına tanıtıldı. Ardından da Mazda3 showroomlardaki yerini alacak.
Mazda3’ün 3. nesli olan yeni versiyonun tasarımı oldukça şık ve Mazda’nın yeni tasarım anlayışını tamamı ile sergiliyor. Araç tasarım olarak ağabeyi Mazda6’ya çok benzer bir hale gelmiş. Yeni tasarım anlayışı pek çok kişinin hoşuna giderken, benzerliğin biraz fazla olması kimileri için can sıkıcı olabilir. Yeni tasarım sayesinde eskisinden daha dinamik bir görüntüye kavuşan araç oldukça fazla ilgi çekiyor.
Mazda’nın yeni nesil verimlilik projesi SKYACTIV sayesinde Mazda3 hem düşük hacimli hem de düşük yakıt tüketimli motorlara kavuştu. Üstelik tüm bunların yanında yeni motorlara entegre edilebilen tam otomatik şanzımanın yakıt tüketimine etkisinin çok fazla olmaması en rakiplerine göre en büyük avantajı haline geliyor. Bu şanzıman hem konforlu vites geçişleri sağlıyor hem de dayanıklılığı ile alakalı kafalarda soru işaretleri oluşmasına izin vermiyor. Yokuşlarda kaydırma gibi bir sorunla da karşılaşmıyorsunuz.
Dış tasarımda cesur olan Mazda iç tasarımda ise aynı cesareti gösteremiyor. Bu iç mekanın kötü göründüğü anlamına gelmiyor kesinlikle ama dışarısı kadar sıra dışı değil. Hatta Avrupalı rakipleri ile fazlasıyla benzer bir yapıya sahip. Yumuşak dokulu yüzeylerin verdiği kalite hissi üst düzey. Ergonomik açıdan oldukça başarılı diyebileceğimiz kumanda düğmelerinin oldukça anlaşılabilir olması da Mazda3’e puan kazandırıyor. Aracın güçlü olduğu noktalardan biri de zengin donanımı. Oldukça kabarık bir donanım listesine sahip olan araç rakiplerinin fiyatını kabartan donanımların pek çoğunu standart sunuyor.
İç mekanda 4 yetişkine yeterli yaşam alanı sunuluyor arka koltuklardaki diz mesafesi çok uzun boylular için yeterli olmasa da sınıf standartlarını karşılıyor. Yalıtım anlamında iyileştirmeler yapılmış ancak Avrupalı rakipleri özellikle yol sesi konusunda hala daha iyiler.
Model ülkemize ilk etapta sadece 1.5 litrelik SKYACTIVE benzinli motorla geliyor. İç sürtünmeleri düşürülerek verimliliği arttırılan motorun her noktasında kayıpları azaltıcı çalışmalar yapılmış. Türkiye’ye özel gücü arttırılan motor 6000 d/d’da 120 HP güç ve 4000 d/d’da 150 Nm tork değeri sunuyor. Bu değerlerle Mazda3 performans anlamında kendisi ile benzer hacimlerdeki turbo beslemeli motorlardan zayıf kalsa da pek çok kullanıcı için yeterli hızlanma değerleri sunuyor. Yakıt tüketimi söz konusu olduğunda ise Mazda3’ün eli daha güçlü. Turbo motorların dikkatli kullanılmadığında kontrolden çıkan tüketimlerinin yanında Mazda3 daha uysal bir görüntü çiziyor ve sahibinin cebini düşünüyor. Detaylı tüketim rakamlarını ise yakında yapacağımız video test ile daha detaylı aktaracağız.
Dizel motor cephesinde ise henüz bir seçenek yok. Daha önce Ford ile olan ortaklığı sayesinde 1.6 PSA dizel motorunu kullanan Japon üretici ortaklığın bitmesinin ardından kendi dizel motorunu geliştiriyor fakat yeni motorun en erken geliş tarihi önümüzdeki yıl. Yeni dizel tıpkı benzinli versiyon gibi 1.5 litre hacminde olacak ve markanın benzinli versiyonda kullandığı 6 kademeli SKYACTIVE şanzıman ile entegre edilebilecek. Motor gücü ve tüketim değerleri hakkında bir bilgi ise henüz yok.
Alıştığımız Mazda sürüş karakterini koruyan aracı sürmesi germekten çok keyifli. Hisli direksiyon, iyi çalışan süspansiyon sistemi ve rijit kasa yapısı sayesinde Mazda3’ü sürmek özellikle virajlı yollarda büyük zevk.
Araç ülkemizde sedan versiyonda 3, hatchback versiyonda ise 2 farklı donanım paketi ile satışa sunulacak. Yeni Mazda3 sedanın başlangıç fiyatı 55 bin 500 lirayken, Hatchback versiyon 60 bin 600 liradan başlayan fiyat etiketine sahip. Bu fiyat etiketi bizce çok rekabetçi olmasa da otomobil piyasasının içinde bulunduğu durum söz konusu olunca normal karşılanabilir.