TÜRKİYE OTOMOTİV SEKTÖRÜNÜN LİDER TESİSİ OLDU
Dünyanın en yenilikçi tesislerinden biri olan Tofaş Türk Otomobil Fabrikası, ilk olarak 1971’de üretime start verdi. 1990 yılında üretim adeti 90 bin seviyesinde iken, tesis şu anda yıllık 384 bin adet araç üreterek sektörün lideri oldu.
Tofaş Türk Otomobil Fabrikası kapılarını bu kez basın mensupları için açtı. 1971’in Şubat ayında üretime ‘start’ veren Tofaş, 1990’lı yılların başında yıllık üretim adedini 90 binler seviyesine çıkarmış, 2016 yılında 384 bin adet ile Türkiye otomotiv sektörünün üretim lideri konumuna geldi. Türkiye’nin hem binek otomobil hem de hafif ticari araç üreten tek fabrikası olan Tofaş’ta Fiat Linea ve Fiat Egea model ailesinin yanı sıra hafif ticari araç üretiminde Minicargo ve Yeni Doblo projesi kapsamında farklı markalara da üretim yapmayı sürdürüyor. Şu an tesis aynı anda 7 markya üretim gerçekleştiriyor. Üretilen araçlar 80 ülkeye ihraç ediliyor. Fabrika geçen yıl ihracat adetlerinde de sektörün lideri konumuna ulaştı.
‘En iyi 5 içindeyiz’
Tofaş Endüstriyel Operasyonları Direktörü Akın Aydemir, “Tofaş, Dünya Klasında Üretim (WCM) çalışmalarıyla, yalın üretim yöntemlerinin yaratıcı kullanımı, verimlilik, maliyet, kalite ve esneklik, çevre yönetimi, iş güvenliği gibi konularda sürekli iyileştirme faaliyetlerini yürütmektedir. Dünya Klasında Üretim-WCM yolculuğumuza 2006 yılında başladık, 2013’de Altın Seviyeye ulaştık. FCA’in dünya çapındaki tüm fabrikalarının içinde en iyi ilk 5 fabrikası arasında yer alıyoruz. WCM sürecinde edindiğimiz yetkinliklerimiz, Avrupa Birliği’nin çevre ve iş güvenliği alanında da ödüllendiriliyor” dedi. Fabrika turumuz sırasında ilk etapta kalıp bölümünü gezdik. Aydemir, “Türkiye’deki en büyük kalıp üretim tesislerinden birine sahibiz. Egea’da olduğu gibi kendi kalıplarımızı üretiyor ve yeni bir proje üzerinde çalışmadığımızda FCA’nın çeşitli modelleri için kalıp yapıyoruz” diye konuştu. Pres bölümü içinse Aydemir şunları söyledi: “Fabrikamızda beş adet tam otomasyonlu yüksek tonajlı pres hattımız mevcut. Araçlarımızın tavan, yan duvar, motor kaputu, kapı gibi büyük ebatlı tüm sac parçalarını biz üretiyoruz. Bir pres hattında dakikada 13 parça üretebiliyoruz. Bu rakam bizimki gibi tandem hatlar için en iyi değerlerden biridir; günde 50 bin parça üretiyoruz. Dünya çapında yapılan verimlilik kıyaslama çalışmalarında bazı hatlarımız ilk üç içerisinde yer alıyor.”
3 farklı model tek hattan çıkıyor
Fabrikanın diğer bölümleri için Aydemir şöyle devam etti: “Gövde atölyesinde üç adet ana üretim hattına sahibiz. (Minicargo-Linea/Doblo ve Egea)“Egea Ailesi” için bir ‘Flex Line’ yani esnek hat oluşturduk. Egea hattında Sedan, HB ve SW olmak üzere 3 farklı modelin üretimini tek hatta gerçekleştiriyoruz. Egea hattında % 95, diğer hatlarda ise % 75 oranında otomasyona ulaştık. Sadece gövde hattında 750 adet robot ile 1768 farklı gövde tipi üretimi gerçekleştiriyoruz. Montajda 2 adet hattımız var (Doblo ve Minicargo/Linea ve Egea hattı). Şu anda günde 1500 adet araç üretiyoruz.”
Ar-Ge’ye büyük yatırım
Egea Model Müdürü Hakan Türkmen, “Tofaş son 10 yılda cirosunun yüzde 3’ünden daha fazlasını Ar-Ge harcamalarına yatırdı. Bu oran ülke ortalamasının oldukça üzerinde. Yıllar içinde takip edildiğinde, Ar-Ge harcamalarımız ile ihracata yönelik üretim hacmimiz arasındaki olumlu ilişkiyi görebiliriz. Ar-Ge harcamalarını takip eden yıllarda ihracatın ne şekilde arttığını özellikle 2005-2009, 2014-2016 dönemlerinde net bir şekilde görmek mümkün. Ar-Ge yatırımları, küresel pazarlarda rekabet edebilecek ürün projelerinin ülkemize çekilmesine, bu ürünlerin Türkiye’de geliştirilmesi ve üretilmesine dolayısıyla ihracat hacmimizi artırarak ülke ekonomisine daha fazla katkı sağlamamıza olanak sağladı. Bugün 700 çalışanımız ve 45 milyon Euro’luk altyapı yatırımımızla Fiat Chrysler Automobiles’ın Avrupa Bölgesi’nde en büyük 2 Ar-Ge merkezinden bir tanesiyiz. FCA içinde küresel ürün geliştirme ortağı olarak faaliyet gösteriyoruz. Bu kapsamda sadece Avrupa’da değil dünyanın değişik pazarları için ‘yeni ürün geliştirme’, ‘mevcut ürünlerin güncellenmesi’ ve EMEA bölgesinde ‘belirli alanlarda teknoloji geliştirme için mükemmeliyet merkezi’ olmak üzere FCA adına sorumluluk alıyoruz” dedi.
Sanal ortamda beklentiyi karşıladık
Egea’nın Ar-Ge hikayesi hakkında şunları dile getiren Türkmen, Egea ile diğer ürün ve rakiplerden farklı olarak, ağırlıklı olarak Türkiye’deki müşteri beklentilerine uygun, ekonomik, güvenli, konforlu, beklentileri karşılayacak düzeyde yeni teknolojilerle donatılmış, düşük yakıt tüketimine sahip, uygun dış pazarlara ihraç edilebilir özellikleri de içeren binek araç yarattık. Egea’nın başarısının temel etkenleri bunlar. Fiat Egea’yı öncelikle bilgisayar ortamda tasarladık ve performanslarını bilgisayar destekli mühendislik metodları ile optimize ettik. Ürünü fiziksel olarak üretmeden önce tasarımının sanal ortamda olgunlaştırılması hem ürün maliyetlerinin hem de geliştirme maliyetlerinin asgari düzeyde tutulabilmesi açısından oldukça önemlidir. Dolayısı ile Egea’nın henüz sanal ortamdayken beklentilerimizi karşıladığından emin olmak için büyük emek sarf ettik.”
Başarı tesadüf değil
Fiat İş Birimi Direktörü Altan Aytaç, “Egea başarılı bir ürün olarak ortaya çıktı. Bir yıl içerisinde Türkiye’de en çok satan model olarak da başarısını taçlandırdı. Yurtdışı pazarlarda aldığı yüksek müşteri talebiyle ihracat programları öngörülenin çok üzerine çıktığı için fabrikamızda üretim kapasitesinde önemli artışlar yapıldı. Tofaş tarihindeki en fazla Türk mühendisin imzasını taşıyan model unvanı da Egea’nın oldu. 2015 yıl sonunda sedan karoserli versiyonuyla pazarda yer almaya başlayan Egea model ailesinin hatchback ve station wagon versiyonları da bir yıl içerisinde, 2016’da müşterilerinin beğenisine sunuldu. Fiat Egea model ailesi, 2015 Kasım ayında pazara sunulduğundan bu yana, toplamda 44 bin adetlik satış adedine ulaştı. Ailenin sadece 2016 yılı toplam satış adedi ise 38 bini aşıyor” diye konuştu.