50 yıldır değer üretiyor
Merhum Vehbi Koç’un, ilerici vizyonu ve girişimleriyle, 1968 yılında temelleri atılan Tofaş Türk Otomobil Fabrikası, 50 yılı geride bıraktı.Koç Holding ve Fiat ortaklığında temelleri atılan Tofaş, bugün Türkiye’nin en büyük sanayi kuruluşlarından biri haline geldi.
Tofaş fabrikasının temelleri 1968 yılında atılırken, inşaatına, Bursa valisiyle hissedar temsilcilerinin katıldığı sade bir törenle, 13 Nisan 1969 günü başlandı. Kapalı inşaat sahası 73.465 metrekare olarak belirlendi ve tüm inşaat 22 ay gibi kısa bir sürede tamamlandı.Yılda 20 bin adetlik kapasiteyle devreye alınan fabrikada ilk üretim 1971 yılında başladı.Üretilen ilk araç ise Murat 124 oldu.Üretiminin başladığı 1971 yılından 1976 yılına dek toplam 134 bin 867 adetsatılan Murat 124 ilk kez 1974 yılında Mısır’a ihraç edildi.1976 yılında Murat 131, 1977 yılında Şahin, 1981 yılında ise Kartal ve Doğan modellerinin üretimleriyle ülkemizde çok sayıda insan otomobil sahibi olurken, otomobil, ayrıcalık olmaktan çıkmıştı.
TEMPRA’NIN DOĞUŞU
1990 yılında Tempramodelini banttan indiren Tofaş, 1993 yılında fabrikasını, yoğun talebi karşılamak için üçlü vardiya düzenine geçirdi. Hafta sonu ve bayram mesaileriyle üretimi yılda 200 bin adede dayanmıştı. 1 milyonuncu aracın banttan indirilmiş olduğu yıl da kayıtlara 1993 olarak geçti. Tofaş’ın 1994 yılındaki Fiat Uno üretimiyle, Türkiye pazarına ilk kez, yerli üretim küçük sınıf bir otomobil sunulmuş oldu. Tofaş, 1998 yılında Fiat Palio modelinin geliştirilmesi sürecine dahil oldu. Böylelikle ilk defa küresel bir ürün projesinde yer aldı. 1999 yılında ise Bursa’daki üretim tesisinde Marea ve Brava modellerinin üretimine başlandı.
HAFİF TİCARİDE DOBLO İMZASI
2000 yılına gelindiğinde, Tofaş’ın yeni nesilleriyle üretimine ve ihracatına bugün de devam ettiği, Fiat Dobloüretimine başlandı.Projenin ikinci adımından itibaren Türk mühendislerin projeye katılımıarttı ve tasarım aşamasında 100 Tofaşlı görev aldı. Öte yandan, Fiat Auto çatısı altında üretilen Alfa Romeo markası, 2001 yılından itibaren Tofaş çatısı altında temsil edilmeye başlandı.2001’de, Tofaş için önemli bir kırılma noktası daha yaşandı. Siena’nın yerini alacak daha büyük hacimli bir ürünün kavram çalışması başlatılmıştı. 2002 yılında o ürün ortaya çıktı; Albea üretimine başlayan Tofaş’ta, Albea Projesi ile ilk kez yeni ürün prototipi geliştirilmiş oldu.Linea’nın üretimine ise 2005 yılında ‘start’ verildi.Aynı yıl, Fer Mas Oto Ticaret A.Ş. kuruldu. Tofaş; Nisan 2005 tarihinden itibaren Ferrari, Temmuz 2005 tarihinden itibaren Maserati otomobillerinin Türkiye Resmi Distribütörü oldu. Tofaş’ta Fiat ve PSA markaları için hafif ticari araç geliştirildi. Fiat Fiorino’nun içinde yer aldığı MCV Projesi kapsamındaki modeller 2007’de ülkemizde üretilmeye başlandı.2008 yılında yıllık üretim kapasitesi 400 bine ulaştı.2012 yılında Fiat ve Chrysler’in birleşmesi ile Tofaş, Jeep markasının temsilciliğini de üstlendi. Yeni Doblo ile başlayan ve Egea ile devam ederek devreye alınan yeni model yatırımları 1,5 milyar dolar ile ülkemiz otomotiv sektöründe “Tarihin En Büyük Yatırımı” olarak kayda geçti.