Dizel Araçların Sonu Geliyor
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından insana ve çevreye zarar verdiği onaylanan dizel araçların laboratuvar testlerine göre 10 kat daha fazla zararlı gaz salınımı yaptığının ortaya çıkması, başta Avrupa olmak üzere tüm dünyada dizel araçların yasaklanması sürecini başlattı.
İlk adımı Almanya ve İtalya atarken, Fransa, Hollanda ve Norveç’te de 2020 yılından itibaren dizel araçla girilemeyen ‘greenzone’lar (yeşil alan) yaratılacak.
GREENZONE UYGULAMASINI ÜLKEMİZDE DE GÖREBİLİRİZ
En sert tedbirlerin uygulandığı İtalya’nın Milano şehrindeyse 25 Mart 2019 tarihinden bugüne katı bir ‘greenzone’ uygulaması işletiliyor. Dünyanın en büyük alternatif yakıt sistemleri üreticisi BRC’nin Türkiye CEO’su Kadir Örücü, “2030 yılına kadar dizel araçlar kademeli olarak üretimden kalkacak. Özellikle nüfus yoğunluğu yüksek ve tarihi dokusu olan şehirlerde bu tarih çok daha erkene çekilebilir. Avrupa’da başlatılan ‘greenzone’ uygulamalarını büyük şehirlerimizde görebilmemiz mümkün” şeklinde konuştu.
‘2030’A KADAR DİZEL ARAÇ ÜRETİMİ KALKACAK’
Dünyanın en büyük alternatif yakıt sistemleri üreticisi BRC’nin Türkiye CEO’su Kadir Örücü, dizel araçlara olan talebin bir tek Türkiye’de arttığına dikkat çekerek, “2030 yılına kadar dizel araçlar kademeli olarak üretimden kalkacak. Özellikle nüfus yoğunluğu yüksek ve tarihi dokusu olan şehirlerde bu tarih çok daha erkene çekilebilir.
Dizel araçlar yolun sonuna geldi. Ülkeler birbiri ardına dizel otomobillerin satışını yasaklayan kanunları onaylıyorlar.Bu yönde dizel araç satışını yasaklayan kanunlar çıkaran diğer ülkelerden Danimarka, İrlanda, İsrail, Hollanda, İsveç ve Hindistan’da ise bu yasaklar 2030 yılından itibaren uygulanacak. İskoçya’da 2032, İngiltere, Çin ve Fransa’da ise 2040 yılından itibaren dizel araç satış yasağı uygulanmaya geçilecek” ifadelerini kullandı.
DİZELE KARŞI EN SERT TEDBİRLER MİLANO’DA UYGULANIYOR
İtalya’nın Milano kentinde uygulanmaya başlanan ‘greenzone’ uygulaması en katı dizel karşıtı yasakları içeriyor. Kent Meclisi’nde alınan karara göre, tüm dizel araçlar yasaklandı. Şehre yalnızca, Euro 5 ve 6 benzin kullanan araçlar, LPG, Metan, Çift yakıt, hibrid ve elektrikli araçlar, 2 zamanlı Euro 5 ve 4 zamanlı Euro 4-5 motosikletler, LPG’li motosikletler giriş yapabiliyor.
NEDEN LPG KULLANILMALI ?
• Çoğu hidrokarbon yakıtlara göre LPG’nin karbon-hidrojen oranı düşüktür. Dolayısıyla ürettiği birim enerji başına çok daha az karbondioksit (CO2) açığa çıkar.
• LPG değişik oranlarda bütan ve propan gazlarının karışımıdır. Karışım oranına göre farklılık gösterse de tüm diğer hidrokarbon yakıtlara göre kilogram başına daha fazla enerji üretir.
• LPG’nin katı parçacıklar (PM) salınımı odun ve kömürden 25-35 defa, dizelden 10 defa, benzinden yüzde 30 daha azdır.
• Katı parçacıklar, oluşan hava kirliliğinin Avrupa Birliği ülkelerinde her insanın hayatını ortalama 8 ila 6 ay azalttığı tahmin edilmektedir.
• Avrupa Birliği’nde 1000 kilometre başına salınan zararlı maddelerden kaynaklanan sağlık harcamaları dikkate alındığında LPG otogaz, benzinden yüzde 70, dizelden yüzde 700 daha az sağlık harcaması sağlar.
• Ülkemizde yaklaşık 5 milyon araç LPG otogaz kullanmaktadır. Bu suretle heryıl yaklaşık 2 milyon ton daha az CO2 salınımı gerçekleşmektedir.