Kamera tabanlı hayat kurtarıcı: Bosch, otomobillerin yolculara göz kulak olmasına yardımcı oluyor
Araç içi takip sistemi, sürücünün uyuklamasını ve dikkat dağınıklığını algılıyor ve sürüş desteği sağlıyor.
Küçük uyku atakları, dikkat dağınıklığı, bir emniyet kemerinin takılmaması gibi araç içinde yaşanabilecek birçok durum daha kapsamlı sonuçlara yol açabilir..
Bu gibi kritik sürüş durumlarının ve kazaların önüne geçebilmek için, gelecekte otomobillerin sensörleri sadece yolu değil, aynı zamanda sürücüyü ve diğer yolcuları da takip etmek için de kullanması planlanıyor. Bu amaç doğrultusunda Bosch, kameralar ve yapay zeka barındıran yeni bir araç içi takip sistemi geliştirdi. Bosch Yönetim Kurulu Üyesi Harald Kroeger, “Otomobil sürücünün ve yolcuların ne yaptığını bilirse sürüş daha emniyetli ve daha rahat bir hal alır” diyor. Bosch sisteminin, 2022 yılında üretime geçebileceği öngörülüyor.
Bir akıllı kamera, sürekli olarak sürücüyü takip ediyor
Saatte 50 kilometre süratle giden bir araç, sürücü uyuklarsa veya sadece üç saniyeliğine akıllı telefonuna bakarsa gözetimsiz olarak toplamda 42 metre gidiyor. Birçok insan bununla ilişkili riski hafife alıyor. Uluslararası araştırmalar, neredeyse on kazadan birinin dikkat dağınıklığı veya uyuklama nedeniyle meydana geldiğini gösteriyor. Bu sonuç, Bosch’u, bu tehlikeyi algılayarak uyaran ve sürüş desteği sağlayan bir araç içi takip sistemi geliştirme konusunda harekete geçirdi.-
Direksiyona entegre edilen bir kamera, sürücülerin göz kapakları ağırlaştığında, dikkatleri dağıldığında veya kafasını yolcuya ya da arka koltuğa çevirdiğinde bunu algılıyor. Sistem yapay zeka sayesinde, bu bilgilerden doğru sonuçları çıkartıyor: Otomobil üreticisinin isteklerine ve ayrıca yasal gereksinimlere bağlı olarak dikkatsiz sürücüleri uyarıyor, yorulmuş olmaları halinde biraz mola vermelerini tavsiye ediyor veya araçların hızını azaltıyor.
Otomobili sürme sorumluluğu otomobilden sürücüye ve sürücüden otomobile geçiyor
Otomobiller otonom olarak sürüş yapmaya başladığında, sürücülerini anlamalarının ne kadar önemli olduğu gayet açık. Sürüş otonom olduğunda, otomobiller sürücü müdahalesi olmadan otobanlarda gidecek.
Ancak, yol çalışması olan bölgelerde ya da yaklaşan çıkış rampaları gibi ustalık gerektiren durumlarda kontrolü sürücüye geri vermek zorunda olacaklar. Bu nedenle sürücülerin, otonom sürüş aşaması sırasında her an direksiyonu güvenli bir şekilde geri alabilecek durumda olmaları gerekiyor. Kamera sürücülerin uyumamasını sağlıyor, eğer sürücülerin gözleri uzun bir süre kapalı kalırsa sesli alarm çalıyor.
Kameralar otomobilin gözleri haline gelecek
Yeni Bosch sistemi, sadece sürücüye değil, sürücünün yanındaki veya arkasındaki diğer tüm yolculara da göz kulak oluyor. Bu amaç doğrultusunda, dikiz aynasının üzerine veya altına monte edilen bir kamera, tüm yolcu bölümünü takip ediyor. Arka koltuktaki çocuklar dikkatsizce emniyet kemerlerini çıkardığında bunu fark ederek sürücüyü uyarıyor.
Arkada oturan bir kişi açılı olarak çok fazla öne eğiliyorsa veya yanlarındaki koltuğa doğru ayaklarını uzatıyorsa hava yastıkları ve kayış gergisi onları bir kazada düzgün bir şekilde koruyamaz. Araç içi takip kamerası, yolcuların hangi pozisyonda oturduklarını söyleyebilir ve mümkün olan en iyi korumayı sağlamak için hava yastıklarını ve kayış gergisini ayarlayabilir.